Předčtenářské dovednosti

22.05.2020

Při čtení nestačí jen znát písmenka.

K dobrému startu do světa čtenářů je nutné dobré zrakové vnímání.

To se dá dobře a zábavně trénovat na několika typech úkolů

1) co se změnilo

vymalovávání obrázků kluky obvykle nebaví, ale čím přesněji budou pracovat s pastelkou, tím lépe to pak půjde v písance.

Pozorovací talent můžete rozvíjet i v kuchyni - dítě jde za dveře a po návratu hádá, co maminka či tatínek změnili. Ve hře se vystřídejte!

2) najdi předmět mezi ostatními

Hledej všechny věci nakreslené dole na stránce, vybarvi tolik, kolik udává číslo. Tenhle list se nedá splnit najednou - nejméně natřikrát.

Taky si hrejte - třeba v obýváku - maminka či tatínek položí někam na viditelné místo např. figurku z KINDER VAJÍČKA (na poličku, pod křeslo, ap.), dítě se po návratu do pokoje rozhlíží a pokouší se věc najít. Můžete ztížit časovým limitem. Ve hře se vystřídejte!

3) orientace na ploše

Taky se zeptejte - co je na obrázku nahoře? dole? vlevo? vpředu? Co je např. i  v této místnosti, v autě, cestou do obchodu …. nahoře? dole? vlevo? vpředu?

4) rozlišit figuru a pozadí

pojmenuj vše, co vidíš. Můžete se zeptat - na které písmeno to slovo začíná? Je tam namalovaný obrázek něčeho např. na "Ž"?

a ještě jeden - obtížnější - s obtahováním vytečkovaných obrázků

5) pravo-levá orientace

Pravo-levou orientaci můžete trénovat i na těle - př.: podívej se doleva, zvedni pravou nohu. Pak ztížíme - dotkni se pravou rukou levého oka, levou rukou pravého kolena, atd.

Je to důležité při čtení písmen p-b-d

6) najděte si každý den chviličku na společné čtení

Co přináší pravidelné čtení dítěti (z webu https://celeceskoctedetem.cz)

     uspokojuje nejdůležitější emoční potřeby dítěte;
 vytváří pevné pouto mezi rodičem a dítětem;
 podporuje psychický rozvoj dítěte;
 posiluje jeho sebevědomí;
 rozvíjí jazyk, slovní zásobu, dává svobodu ve vyjadřování;
 formuje čtecí a písemné návyky;
 učí samostatnému myšlení - logickému a kritickému;
 rozvíjí představivost;
 zlepšuje soustředění, uklidňuje;
 trénuje paměť;
 přináší všeobecné znalosti;
 ulehčuje učení a pomáhá dosáhnout úspěchů ve škole;
 učí děti hodnotám a rozlišování dobra od zla;
 rozvíjí smysl pro humor;
 je výbornou zábavou;
 zabraňuje vzniku závislosti na televizi a počítači;
 je to únik od nudy, neúspěchů a problémů;
 chrání dítě před hrozbou ze strany masové kultury;
 je prevencí patologických jevů;
 formuje čtecí návyky a podporuje získávání vědomostí po celý další život;
 je tou nejlepší investicí do úspěšné budoucnosti dítěte.

7) první písmenka

při nástupu do školy by se dítě mělo umět podepsat - velkými tiskacími písmeny - nedokonale - jen křestní jméno.

Naučte své dítě poznat jeho jméno, když ho uvidí napsané tiskacími písmeny mezi jinými jmény nebo slovy - např. popište papír různými slovy, jmény, písmeny + jménem dítěte a vyzvěte ho, aby své jméno našlo.

V těchto pracovních listech nejde o to, aby dítě písmena četlo (i když ti šikovní už možná umí i to). Jde o zrakové vnímání - dítě najde a pozná tvar určitého písmene mezi ostatními.

Vytvořte si webové stránky zdarma! Tento web je vytvořený pomocí Webnode. Vytvořte si vlastní stránky zdarma ještě dnes! Vytvořit stránky