Matematika? ANO!
Zejména PŘEDŠKOLÁKŮM budujeme základy matematické pregramotnosti.
Počítejte všechno, co kolem sebe vidíte, pozorujte a ptejte se:
Kolik má ten dům oken? Kolik aut projede kolem nás cestou na nákup? Kolik bonbónů máš v sáčku? Kolik schodů vede k našim dveřím? Kolik knoflíčků má tvůj svetr? Z kolika kostek jsi postavil komín?...
Borci si to můžou ztížit i sčítáním a odčítáním:
Když jsou na parkovišti 3 auta a dvě auta odjedou - kolik jich tam zůstane? Když má kamion vpředu dvě kola a vzadu 4 - kolik má kol? Když ty máš 3 bonbony a já mám míň - kolik můžu asi mít?
Možná se vám to zdá přehnané, ale v první třídě mají děti problém představit si, že číslo znamená určitý počet předmětů.
Když dítěti řeknete - ukaž 5 prstů - málokteré ukáže celou ruku. Většinou po jedné počítá do pěti. Ruka je nejjednodušší počítací nástroj, který máte stále s sebou. Nudnou chvilku čekání kdekoli a kdykoli můžete zkrátit počítáním prstů - př. ukaž mi 4 prsty (najednou, ne po jednom), nebo na vteřinku ukážete dítěti 4 prsty, schováte je a zeptáte se - kolik jsi viděl prstů? Můžete taky 4x ťuknout prstem o stůl, 4x písknout, 4x se dotknout těla dítěte a zeptat se - kolikrát jsi slyšel? - cítil? Zpočátku počítejte jen s jednou rukou, pak do deseti.
A pár pracovních listů a námětů k domácímu procvičování:
Listy rozstříhejte, přiřazujte číslo k prstům, k tečkám. Nakonec tvořte číselné řady - z prstů, puntíků, číslic - JEDNOTLIVĚ, pak kombinujte dvojice a nakonec trojice. Nejprve do pěti, když dítě získá jistotu, přidejte druhou půlku. Pro machry: udělejte v seřazené řadě chybu a vyzvěte dítě k opravě, jedno číslo z řady schovejte a požádejte dítě, aby zjistilo, které chybí
Na tomto pracovním listu můžete trénovat i otázku: VÍCE nebo MÉNĚ? a O KOLIK VÍC, O KOLIK MÍŇ? Př. čeho je víc? o kolik míň je motýlků než šnečků? o kolik víc je mravenců než kytiček?